Hijrah : satu anjakan pemikiran


Alhamdulillah kita akan masuk tahun baru iaitu 1435H tidak lama lagi. bercakap tentang hijrah , satu persoalan akan tersemat didalam minda kita masing-masing iaitu apakah azam kita?

saya ingin memetik beberapa ayat dari Al-Quran berkenaan dengan taubat.


Katakanlah: ‘Hai hamba-hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dialah yang maha pengampun lagi Maha penyayang.” (Az-Zumar: 53).



“Dan barangsiapa mengerjakan kejahatan dan menganiaya dirinya sendiri, kemudian ia memohon ampunan kepada Allah, niscaya ia mendapati Allah Maha pengampun lagi Maha Penyayang.” (An-Nisa’: 110).

Ayat diatas berkenaan rahmat Allah SWT yang amat luas jika dibandingkan dengan langit dan bumi, luas lagi rahmat dan kasih sayangNYA dengan menerima taubat dari hambaNYA. Sebagai seorang muslim, berhijrah ke arah yang lebih baik adalah perlu kerana dunia ini hanya sementara. Ya, tidak dinafikan bahawa kita sering lupa apa tujuan kita yang sebenar di dunia ini.

Dalam konteks mahasiswa muslim, kita boleh memperbaharui niat belajar kita. Selain itu , masa yang sering kita buang untuk membuat perkara yang tidak berfaedah boleh diubah dengan lebih menghargai masa kerana hanya orang yang berpesan diatas kebenaran dan kesabaran sahaja yang akan beruntung. Firman Allah SWT :

"Demi Masa! sesungguhnya manusia itu didalam kerugian, kecuali orang yang beriman dan beramal soleh. dan berpesan-pesan diatas kebenaran dan berpesan-pesan diatas kesabaran." (Al-Asr :1-3)

Biarlah hidup kita ini berkhidmat untuk ummah dan masyarakat kerana mahasiswa itu adalah pemimpin masyarakat.

Seorang murabbi pernah bercerita, 3 generasi terawal dan terbaik itu dimuliakan Allah dengan Iman (generasi para sahabat) Amal(ulama tabiin) dan Ilmu(Ulama tabi' tabiin). Jadi apa yang ada pada kita? harapan kita agar Allah SWT menerima perjuangan kita dalam membawa kebenaran didalam masyarakat.



♥ syukran jazilan.. salam ukhuwah.. semoga bertemu lagi ♥

No comments: