cerita...


Cuaca indah seperti hari-hari yang lalu. Angin berdesir lembut umpama membelai ketenangan jiwa . Burung-burung berterbangan bebas di angkasa , seperti bebasnya jiwa Fazrin ketika ini.

Fazrin..

"Fazrin , apa yang hang menungkan ?" tanya ibu.

"tak ada apa mak, Fazrin cuma sedih  mak  kempunan nak tengok anak mak seorang ni  dapat segulung ijazah." sahut Fazrin dengan nada kesedihan.

Fazrin diberhentikan secara terancang oleh pihak universiti selepas dituduh merancang satu bantahan untuk membantah dasar kerajaan yang semakin menggila menekan kehidupan rakyat. Begitulah adat kehidupan, yang benar akan sentiasa ditekan agar api perjuangan dapat dipadamkan dan yang batil itu sering kali dijunjung tinggi.

"Tak apa Fazrin, hang bukannya buat benda jahat, hang berjuang demi rakyat marhaen. Allah sentiasa bersama dengan orang yang dizalimi , doa adalah senjata utama kita. " pujuk ibunya . Fazrin mewarisi keberanian ayahnya yang pernah terlibat dalam demonstrasi Baling pada tahun 1974.

"Terima kasih mak doakan Fazrin." Ketenangan jiwa meresap jauh dalam dirinya. Nyatalah bahawa doa ibu itu tiada hijab dengan Allah SWT.

Keesokan harinya , seperti biasa Fazrin membaca buku diberanda rumahnya . Walaupun dia bukan lagi mahasiswa, tetapi dia tetap menghadam buku-buku. Nama-nama seperti Syed Hussien Alatas, Ali Shariati, Syed Muhammad Naquib Alatas, Malik Bennabi dan lain-lain lagi tidak lekang diminda Fazrin. Tiba-tiba datang sebuah Alza berhenti di rumahnya. Kelihatan dua orang pemuda didalam kereta tersebut. Fazrin terkejut kerana kereta tersebut adalah milik universiti yang telah membuangnya.

"Assalamualaikum, adakah ini rumahnya Muhammad Fazrin?" tanya pemuda dalam lingkungan umur 30-an

"Ya, saya Fazrin. Ada tujuan apa encik mari ke sini?" Tanya Fazrin. Apa tujuan mereka datang ke mari?adakah mereka ingin memberi surat pemberhentian aku?, dia bermonolong dalam hati.

"Tujuan kami datang ke mari adalah ingin menyampaikan berita bahawa anda dimasukkan kembali ke universiti Negeri Antah Berantah . Naib Chanselor telah ditekan dengan hebatnya oleh mahasiswa di universiti agar menarik kembali arahan memberhentikan anda dari universiti tersebut." kata pemuda tersebut.

"Ya Allah, aku bersyukur terhadapMu kerana mendengar doaku," mengalir airmata Fazrin sambil sujud syukur.

Begitulah orang berjuang, jatuh bangunnya dia adalah bersama Allah SWT kerana DIA tidak akan pernah mengecewakan kita.






♥ syukran jazilan.. salam ukhuwah.. semoga bertemu lagi ♥

No comments: