Kebersihan


      Muhammad berjalan di pesisir pantai Bandaraya Islambol (tidak merujuk kepada Istanbul, Turki), sebuah bandar yang dibina sekitar tahun 1412 oleh kesultanan Islam yang terkenal pada suatu masa dahulu. Ia dinamakan Islambol selepas raja empayar tersebut memeluk Islam ditangan pedagang Arab. Walaupun pantai tersebut cantik dan menenangkan , Muhammad merasakan bandar tersebut seperti hilang  cerminan Islam itu sendiri kerana pengurusan bandar tersebut tidak sistematik dan kotor.


    "Aku ingin menjadi datuk bandar Islambol ", hati Muhammad berkata.


       Setelah 10 tahun berlalu , Islambol telah menjadi salah satu bandaraya yang terbersih dirantau ini . Semuanya adalah usaha gigih seorang datuk bandar yang sangat berwawasan dan mempunyai perancangan yang jelas untuk mengubah bandar tersebut supaya ia lebih sesuai dengan namanya . Ya. itulah Muhammad , yang telah berjaya merealisasikan impiannya untuk mengubah bandaraya Islambol.

     Walaupun cita-citanya sering dipandang kecil oleh sebahagian  ahli  yang lain , namun ia tidak mematahkan semangatnya untuk memberi yang terbaik kepada rakyat . Muhammad telah menyusun kembali pengurusan bandar tersebut supaya lebih efisyen . Jalanraya dan sistem kumbahan diperbaiki , setiap premis perniagaan dan perumahan diberikan tong sampah agar memudahkan pengurusan untuk mengutipnya , pokok-pokok juga dijaga dengan rapi untuk menimbulkan perasaan tenang dikalangan penduduknya dan menghijaukan lagi bandaraya tersebut.

Muhammad akhirnya berjaya mendidik rakyatnya supaya menjaga kebersihan, kerana kebersihan itu sebahagian daripada iman dan akhlak Islam.

Tanpa impian ,usaha dan visinya , Islambol pasti masih seperti dulu...




     




♥ syukran jazilan.. salam ukhuwah.. semoga bertemu lagi ♥

No comments: