Dilema


        "Takpelah wei , aku malaslah nak pergi perpustakaan . Kali terakhir pergi pun masa aku semester 2 , itupun pergi cari maklumat untuk kerja kursus aku. "

       "Macam manalah hang boleh baca buku yang orang lain tak baca , lepas tu tiap-tiap minggu baca buku tajuk yang berbeza . Aku satu buku pun susah nak habis . "

      "Kita tak nak ahli kita hanya banyak berfikir dan berteori tapi tak terjemahkan idea tersebut untuk gerak kerja kita. Gerak kerja takkan bergerak kalau hanya berfikir sahaja."

     " Membaca banyak tu yang buat umat ramai sesat sebab tak pi berguru!."

      Ini adalah antara perbualan yang sering aku dengari dalam kehidupan seharian . Hal-hal sekeliling membuatkan aku terasa ingin pergi ke dunia lain , dunia yang menerima membaca itu jambatan ilmu untuk membina tamadun. Apabila bersuara , kebanyakan akan mengatakan idea dia ni bagus , dia sajalah yang betul , orang lain salah , ego tinggi dan lain-lain .

     Ia sebenarnya adalah bebanan yang sangat berat untuk aku memikulnya . Satu perasan telah timbul....

" Aku tidak mahu meneruskan kehidupan begini kerana manusia disekelilingku hanya mempunyai perasaan yang palsu untuk menerima diriku . "

  Tiba-tiba

  "Woi , hang menung apa lagi? jomlah pi perpustakaan . Kita pi meneroka dunia baru ." tegur Ahmad sambil tersenyum.

   Ya , membaca itu adalah satu ujian yang berat untuk mahasiswa dan masyarakat sekarang ini , tapi aku tidak mahu menjadi seorang yang bersuara dengan lantang tapi ilmu didada hanya setakat untuk menghukum sahaja . Aku ingin menjadi pelindung ummah untuk mendepani cabaran yang mendatang kerana ummah hanya peduli hal kecil semata-mata .





 




     

♥ syukran jazilan.. salam ukhuwah.. semoga bertemu lagi ♥

No comments: